Narrow your search

Library

ULB (3)

KBR (2)

KU Leuven (2)

ULiège (2)

VUB (2)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

UAntwerpen (1)

More...

Resource type

book (3)


Language

English (1)

French (1)

Spanish (1)


Year
From To Submit

2004 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Teorías del realismo literario
Author:
ISBN: 849742252X 9788497422529 Year: 2004 Volume: 11 Publisher: Madrid, España : Biblioteca Nueva,

L'esthétique de la dérision dans les romans de la période réaliste en France (1850-1870) : genèse, épanouissement et sens du grotesque
Author:
ISSN: 11692944 ISBN: 2745310623 9782745310620 Year: 2004 Volume: 83 Publisher: Paris Honoré Champion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Comment expliquer le fait que les romans de la période réaliste en France (1850-1870) se caractérisent par leur sens de la dérision ? Doit-on considérer que la mimesis est indissociable de la satire et de la parodie du réel ? Dès lors, du réel à l'écriture, se pose le problème du grotesque que Victor Hugo intronise en 1827 dans la préface de Cromwell, point d'ancrage théorique pour notre recherche. Le grotesque renvoie à une nouvelle esthétique, en rupture complète avec les canons classiques. L'œuvre romanesque de Gustave Flaubert marquée au coin de l'ironie, et la référence systématique au grotesque que l'épistolier utilise pour évoquer la vanité bourgeoise - celle de Macaire ou de Prudhomme - ou la bêtise humaine, ont éveillé notre curiosité. Le grotesque renvoie aussi à la blague, trait distinctif d'une époque, qui fascine Edmond et Jules de Goncourt cependant qu'ils l'abhorrent.Nous avons choisi d'explorer ce champ du grotesque qui revêt, dans les romans à prétention réaliste, des aspects satiriques et parfois métaphysiques. Nous nous sommes donc intéressés aux premiers réalistes, petits écrivains de la bohème comme Henry Murger, Champfleury ou Louis-Edmond Duranty, qui abordent le réel par la dérision. Nous avons ensuite envisagé le grotesque flamboyantdes romans de Hugo, de Flaubert et des Goncourt qui paraissent sous le second Empire.

Subjecting verses
Author:
ISBN: 0691096740 9786612087806 1282087800 1400825938 9781400825936 9780691096742 Year: 2004 Publisher: Princeton, N.J. Princeton University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The elegy flared into existence, commanded the cultural stage for several decades, then went extinct. This book accounts for the swift rise and sudden decline of a genre whose life span was incredibly brief relative to its impact. Examining every major poet from Catullus to Ovid, Subjecting Verses presents the first comprehensive history of Latin erotic elegy since Georg Luck's. Paul Allen Miller harmoniously weds close readings of the poetry with insights from theoreticians as diverse as Jameson, Foucault, Lacan, and Zizek. In welcome contrast to previous, thematic studies of elegy--efforts that have become bogged down in determining whether particular themes and poets were pro- or anti-Augustan--Miller offers a new, "symptomatic" history. He asks two obvious but rarely posed questions: what historical conditions were necessary to produce elegy, and what provoked its decline? Ultimately, he argues that elegiac poetry arose from a fundamental split in the nature of subjectivity that occurred in the late first century--a split symptomatic of the historical changes taking place at the time. Subjecting Verses is a major interpretive feat whose influence will reach across classics and literary studies. Linking the rise of elegy with changes in how Romans imagined themselves within a rapidly changing society, it offers a new model of literary theory that neither reduces the poems to a reflection of their context nor examines them in a vacuum.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by